Fick just en enkätundersökning i brevlådan. Den är från David Sörhammar på Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.
Detta är ett gott tillfälle att dela med mig av mina reflektioner kring hur man bäst saboterar enkätundersökningar.
Latmansalternativet är att kasta enkäten i papperskorgen. Det gör en viss nytta ("motnytta"?).
Men det finns större möjligheter om du vill skada undersökningen.
Du kan ljuga!
Men du ska inte bara kryssa i svaren på måfå.Om forskaren/marknadsundersökaren/propagandisten har en rimlig grad av sund skepsis har han/hon lagt in kontrollfrågor vars svar inte får ligga för långt från varandra. Kryssar du på måfå riskerar du att sorteras bort som brus, "utanförliggare".
Ljug alltså konsistent.
En enkel metod är att att fylla i svaren efter eget huvud. Men att ange någon annans personuppgifter. Till David Sörhammar skickar jag min fars personuppgifter.
Undersökarna vill nämligen göra statistik kring skillnader mellan målgrupper. Genom att använda dig själv som mall får du en konsistent grupp svar. Genom att låta din far definera din målgrupp saboterar du korrelationen. Ju mindre personer undersökningen omfattar, desto större sabotage.
Varför skulle man vilja sabotera en marknadsundersökning? undrar du kanske. Det fina med den här metoden är att den fungerar oavsett motiv!
Ett annat tips är att inte svara på enkäten vid det första utskicket. Var kall och vänta en vecka så kommer det kanske ytterligare ett utskick. Och den här gången kan undersökaren erbjuda dig betalning för att fylla i enkäten.
Det kanske bara är en larvig present, en klocka kanske. Ingen större glädje för dig, men du belastar i alla fall undersökarens budget.
Vid ett tillfälle fick jag tre extra påminnelser med högre bud varje gång. "Välj en present", "Välj två presenter", "Du får hundra spänn cash om du fyller i enkäten!". Den undersökningen gick bland annat ut på att ta reda på om människor skulle koppla reklambilden för Gul Blend ? soluppgången ? till Gul Blend även utan texten "Gul Blend". Det vill säga om det effektivt skulle gå att kringgå reklamförbudet genom att koppla bilden till en annan produkt. Som Marlboro gör med jeansen.
Varför skickar undersökaren inte bara enkäten till en ny person i stället för att höja budet?
Svar: han gör en bortfallsanalys. Man offrar extra reurser på att kartlägga några av de individer som inte svarar på första enkäten. Man vill veta om det skulle snedvrida resultatet att anta att ickesvararnas profil är densamma som svararnas. Genom att extraundersöka ickesvararna får man en skattning av kvaliteten på sina data.
Min rekommendation är att vänta max två veckor på påminnelse och sedan skicka sedan in det förfrankerade svarskuvertet.
Du ska inte protestera genom att skicka in svaret "jag vill inte vara med i er dumma undersökning". Det ger undersökaren information om vilken sorts person du är. Det kan användas för att trimma statistiken eller åtminstone få en bättre uppfattning om dess kvalitet.
Vill du protestera mot undersökningen ? gör detta med en insändare istället. Att skriva till undersökaren är bortkastad tid. Du når ingen som bryr sig.
Till sist: överskatta inte din betydelse. Du kommer inte åstadkomma mer än marginell skillnad i statistiken. Se övningen mer som ett alternativ till sudoku.
Har du egna tips om hur man sabbar statistik ? hör av dig till mig, på gnirre på gmail!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar