2006-01-14

Kung David var gay

Pastorer som Åke Green och riksdagsledamöter som Erling Wälivaara ger Bibeln ett oförtjänt dåligt rykte.

Gamla testamentet är betydligt mer sexualliberalt än de. De läser in sina egna förväntningar i texten, sina egna fördomar.

Senast att smutskasta Bibeln är kristdemokraten Erling Wälivaara. I en intervju i SVT:s nyhetsprogram Nordnytt hävdar han att Gud »fördömer» homosexuella handlingar.

Efteråt hävdar han att Bibeln säger så.

Men det finns inget generellt förbud i Bibeln mot homosexuella handlingar. Bara mot analsex. Och ingenstans i bibeln fördöms lesbiska förbindelser.

Med tanke på att självaste kung David var bisexuell borde det inte vara överraskande.

Det finns budord mot att män har sex med män men bara på ett visst sätt, nämligen »som man ligger med en kvinna». Det vill säga analsex, i en rimlig tolkning.

»Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.» -- 3 Mos 18:22.

Annan homosex mellan män förbjuds inte i Moselagarna.

Och något förbud mot sex mellan kvinnor finns överhuvudtaget inte. Kanske Green och Wälivaara förutsätter att det som gäller bögar också måste gälla flator? I rättvisans namn?

Green och Wälivaara kan i alla fall inte skylla på kvinnors allmänna osynlighet i Bibeln. De kan inte påstå att kvinnor var så irrelevanta att man inte brydde sig om att stifta sexlagar för dem, lika lite som man stiftade sexlagar för hundar. Beviset är att kvinnor exempelvis uttryckligen förbjuds att ägna sig åt tidelag.

Åter till bögarna. Varför får Bibelns bögar inte idka analsex?

Kanske för att det handlar om budord för en ökenlevande befolkning?

Andra av budorden visar en god vaksamhet mot epidemier via avföring. Det är kanske rimligt att sätta en varningstext på analsex i ett sammanhang där en för analsex önskvärd renlighet inte är den lättaste att uppnå.

Självaste kung David var bisexuell.

Triangeldramat mellan David, Jonatan och Saul berättas i Samuelsböckerna.

I Palestinas öken råder en våldsam kulturskymning -- en fascistisk krigarkultur med maktkamp, attentat, blodiga slag och massakrer på kvinnor och barn.

»Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.» -- 1 Sam 15:3

Homoerotiken hittar in i de kalla ökentälten när män umgås långa tider med bara män, »kvinnor har varit förbjudna för oss, som alltid när jag har dragit i fält», säger David i 1 Sam 21:5.

Den som alla vill kramas med i sovsäcken är vackre David, blivande kung David.

David är inte bara vacker. Han är också är en skicklig krigare med mycket fiendeblod på händerna. Och singer-songwriter. En vild och galen impulsiv, kreativ känslomänniska. Och ett dödligt vapen. En generalist.

Budet om Davids skönhet och begåvningar når hövdingen, kung Saul, som väljer ut honom till sexslav och underhållare.

Jonatan är Sauls son. Han blir kär i David. I 1 Sam 18:1 sägs att Jonatans hjärta fäste sig så vid Davis hjärta, »att Jonatan hade honom lika kär som sitt eget liv.»

David har därmed ihop det med både far och son. Med Saul av plikt, respekt, fruktan och beundran -- relationen är komplex. Med Jonatan i ömsesidig kärlek.

Nakenscenen mellan David och Jonatan i 1 Sam 18:4 är kittlande.

De tårfyllda kyssarna i 1 Sam 20:41 är en romantisk höjdpunkt.

Familjegrälet i 1 Sam 20:30 är ett socialrealistiskt drama 3000 år före Lars Norén:

Alfahannen Saul har en hatkärlekrelation till sin favoritfrilla David, vars framgångar på fält skapat en kändiskult kring honom.

Saul umgås med konkreta planer på att röja undan David. Under en mysafton tillsammans har han varit på vippen att mörda honom.

Saul är också irriterad på sin son Jonatan för att denne i hemlighet kilar stadigt med David, som gör sitt bästa för att hålla sig borta från Sauls spjut just nu.

Ett högljutt gräl utbryter på en fest, bordsgrannarna tittar generat ner i tallrikarna, men lägger orden på minnet. De står idag att läsa i 1 Sam 1 Sam 20:30:

»Du son till en otuktig kvinna! Visste jag då icke att du funnit behag i Isais son, till skam för dig själv och till skam för din moders blygd!"

Så står det i 1917 år svenska översättning. Bibel 2000 har moderniserat »son till en otuktig kvinna» till »horunge».

Triangeldramat tar slut när Jonatan och Saul dör i fält. David skriver då en dikt om sin saknad efter Saul och Jonatan.

Fram till dikten kan man kanske med god vilja uppfatta att Davids och Jonatans relation inte är sexuell, utan att det bara handlar om oskyldig nakenhet och vänskapliga kyssar. Detta skulle Green och Wälivaara hävda.

Men i dikten väljer David, kanske av respekt mot kärleken, att vara entydig:

»Jag sörjer dig, min broder Jonatan,
du var mig mycket kär,
din kärlek mer för mig än kvinnors.»
-- 2 Sam 1:26